Humus

Před dvěma lety jsem v Bulharsku poprvé ochutnala humus, byl výborný. Pak jsem ho objevila v obchodech i tady a začala jsem si ho pravidelně kupovat. Hodně krát se mi stalo, že jsem se ptala, kde v regálech najdu humus, a prodavačky vůbec nevěděly, o čem mluvím 😊.

Humus jsem si kupovala, dokud jsem nenašla jeho recept – od té doby si ho pravidelně připravuji.

Humus je specialitou, která není až tak populární. Na to, jak moc je zdraví prospěšná, je to škoda. Proto jsem se rozhodla se s vámi o ten recept podělit. Je snadný, a pokud máte doma pasírovač či mixér, ani nezabere moc času.

Základními složkami jsou cizrna a sezam.

Cizrna je luštěnina, která pochází ze Střední Asie a Indie, ale tady v Evropě je pořád nějak druhoplánová. Nevypadá moc lákavě a možná proto je dost přehlížená. A to je škoda, protože má výborné nutriční hodnoty. A pokud držíte nějakou dietu, ať už bezlepkovou, bez cholesterolu či diabetickou, cizrna by byla její velmi vhodnou součástí.

Cizrna je výborná velkým obsahem bílkovin (proteinů) – cca 20 %, které potřebujeme pro buněčnou obnovu. Kromě toho má vysoký obsah sacharidů, vlákniny, minerálních látek a vitamínů. Obsahuje také velké množství vápníku, železa, manganu, zinku a také vitamínu E, to vše pro zlepšení imunity. Navíc chrání srdce a udržuje zdravou pokožku a vlasy. Cizrna je také dobrým zdrojem vitamínu B9 – kyseliny listové. Svým vysokým obsahem vitamínu B15 je velmi dobrým zametačem volných radikálů v našem organizmu, tím zpomaluje stárnutí a zvyšuje odolnost proti stresu. Navíc si cizrnu považovali a hojně ji používali jako afrodiziakum ještě ve starém Egyptě a v arabských zemích.

Dnešní doba je přelomová v chování lidí ohledně jejich stravování. Jen před několika desítkami let jsme používali přirozené potraviny bez éček a různé chemie jako jsou stabilizátory, konzervanty, barviva apod. Jenže po vstupu umělých hmot a masivního používání chemických látek v našich životech, obzvlášť v potravinářství a medicíně, už je jejich vliv na naše zdraví znát. Pořád spousta lidí považuje civilizační onemocnění za nevyhnutelné a samozřejmé. Ale už je tu i jasný trend vyprošťování se z této slepoty. Čím dál víc lidí si vzpomíná na Hippokratovův odkaz: „Nechť je jídlo vaším lékem a lék vaší potravou.“ Možná jednou z potravin, která je do tohoto odkazu zakomponována, je právě cizrna.

Druhou největší složkou, kterou humus obsahuje, je stejně tak zdravý sezam. Jeho semínka jsou bohatá na kalcium, železo, fosfor, hořčík a také vitamíny ze skupiny B – nejvíce B1 a B6. Obsahují velký podíl tuků – 53-63 % a vyrábí se z nich olej. Teď nám sezam pomůže, stejně jako Ali Babovi, otevřít dveře k tomu zdravému receptu, který se také dá považovat za poklad.

Tak, co je ještě na přípravu humusu potřeba?

Poměr surovin není až tak důležitý, ale obvykle cizrny musí být o něco víc než sezamové kaše. Přidává se ještě olivový olej, několik stroužků česneku, čerstvá citronová šťáva a trochu soli. Tyto základní suroviny stačí na základní variantu.

 

Pak se můžou dělat další varianty dle vlastní chuti, a to přidáním pepře nebo papriky, kmínu, pečené papriky, feferonek, špenátu, petržele, mletých nebo drcených ořechů, dalšího koření atd.

Příprava se odvíjí od toho, jakou cizrnu použijete. Jestli je cizrna přírodní, musí se na noc nechat ve vodě změknout, nejlepší je do vody přidat sodu bikarbonu. Další den se může buď uvařit, ale v jiné vodě, nebo jen tak změklou propasírovat. Nejlepší je předtím odstranit slupky, aby byl humus krásně hladký.

Když je cizrna hotová, můžeme začít s přípravou. Dáme do mixéru sezam, česnek a citronovou šťávu. Přidáme cizrnu a mixujeme do hladka. Přidáme ostatní suroviny a po krátkém mixování se může servírovat. Část olivového oleje se může nechat na zalití na talíři.

Nejlepší je namazat humus na pečený chleba.

Ať vám chutná!

Mariya

Jsem expert na bulharštinu a miluji bulharskou kuchyni. Spojila jsem dvě svoje vášně a vytvořila kříženec z obou – vznikla tak nevšední učebnice bulharštiny formou kuchařky. Do bulharštiny s chutí! Více o mně si můžete přečíst zde >>